De afgelopen maanden stonden voor mij en mijn compagnons in het teken van ons nieuwe bedrijf. We zijn een webshop gestart met artikelen voor de zakelijke markt. We hebben allemaal enige online ervaring en daarom hebben we de koppen bij elkaar gestoken. Omdat ik kan voorstellen dat het lastig kan zijn om een webshop op te starten, wil ik je stap voor stap meenemen in het proces dat wij hebben doorlopen. Mogelijk heb je iets aan deze tips zodat je zelf precies weet waar je allemaal op moet letten. Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten op een rij. Lees je mee?
Zorg voor een goede website
Ten eerste is het belangrijk om een goede uitstraling te hebben met je bedrijf. Zowel in de loods, op kantoor, maar zeker ook online. Je webshop is namelijk jouw visitekaartje en vaak het eerste dat klanten van jouw bedrijf zien. Zorg er daarom voor dat je hier goed over nadenkt. Welke kleuren gebruik je, hoe zet je je merk neer, welke producten bied je aan en nog veel meer! Echt alles is van invloed op de beleving van jouw merk.
Zorg ervoor dat je de juiste kwaliteiten in huis haalt, of besteed zaken uit. Een webshop bouwen bijvoorbeeld is niet iets dat iedereen zomaar kan. Er dient aan een hoop zaken te worden gedacht en het is daarom makkelijk om specialisten in te huren die dit werk voor jou uit handen nemen.
Zorg voor goede online marketing
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. Hiervoor kun je online marketing inzetten. Dit helpt bij het vergroten van jouw online zichtbaarheid. Denk hierbij aan adverteren binnen Google en op sociale media, maar ook door middel van SEO of het verkopen van producten op Marketplaces is een handige strategie. Ook hiervoor kun je weer op zoek gaan naar de juiste professional.
De basis voor je bedrijfsvoering
Als je bedrijf groter wordt en je overzicht wil behouden, is het noodzakelijk dat je bedrijfsprocessen op de juiste manier insteekt. Iets dat ik iedereen daarom zou willen aanraden is het gebruik van een ERP systeem zoals sap b1. SAP Business One is een ERP systeem dat wereldwijd door ontzettend veel MKB bedrijven wordt gebruikt. Het is in feite een totaaloplossing die inkoop, verkoop, productie, magazijn en financieel bundelt in één systeem. Mijn advies zou zijn om ook hier een specialist voor in te schakelen die je helpt bij de bouw en implementatie van deze software. Kijk voor meer informatie bijvoorbeeld eens op de website van https://www.planlogic.nl/.