Nu de wereld van het slot is en dat, voorlopig, zo lijkt te blijven, is het weer de tijd van de meetings. Ik heb het dan over real life meetings, niet meer over online meetings. Netwerken wordt straks weer fijn live gedaan en dat is goed. Je kunt mensen weer echt in de ogen kijken en ze de hand schudden. Dat is toch anders dan online even een praatje maken. Maar je moet je wel goed voorbereiden op de eerste netwerkmeeting of beurs waar je weer naartoe gaat. Je visitekaartjes zijn inmiddels ergens onder een laagje stof beland en je brochures bevatten vooral oude informatie. Laat zo snel mogelijk nieuwe visitekaartjes en een brochure drukken. Is er dan een spontane meeting? Dan ben jij er klaar voor.
Een brochure drukken is nog steeds een goed idee
We zijn steeds meer papierloos aan het werk, maar juist tijdens een beurs of een netwerkmeeting kom je erachter dat je papier ook ergens wel weer mist. Je wilt (potentiële) klanten zoveel mogelijk informatie geven en dat kun je natuurlijk verbaal doen. Je kunt ze ook vertellen over je website, maar een brochure drukken en deze uitdelen is toch het meest effectief. Een brochure drukken hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Er hoeft heus niet alles in te staan dat jouw bedrijf doet. Nee, je laat een brochure drukken als geheugensteuntje voor je gesprekspartner. Dat blijft langer hangen dan een visitekaartje.
Hoe vind je de meetings die bij jou passen?
Er worden, zeker komend voorjaar, weer heel veel meetings en beurzen georganiseerd, maar je kunt en je wilt vast niet overal naartoe. Je hebt immers ook nog werk te doen. Je moet dus best heel selectief zijn en allen die events bezoeken die passen bij jouw bedrijf. Dit doe je, bijvoorbeeld, door eerst een meeting van de lokale ondernemersvereniging bij te wonen. Doe je daar goede contacten op? Dan krijg je vanzelf meer informatie over meetings die ook voor jou interessant kunnen zijn. Voor je het weet liggen jouw visitekaartje en brochure op het bureau van die droomklant. En wie weet… weet je zo een opdracht binnen te slepen.
Presenteer jezelf echt
Natuurlijk moet je, als ondernemer je verkooppraatje klaar hebben. Maar je kunt ook een brochure drukken en het gesprek focussen op je gesprekspartner. Dat levert je uiteindelijk meer op dan jezelf beter voordoen dan je eigenlijk bent. Zo'n meeting kan zenuwslopend zijn. Als je je zaken goed op orde hebt, dan is het een leuk uitje!